پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۲۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۰۶۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۸۸۰۰ مورد

سه شنبه ١٩ فروردین ١٣٩٣ ساعت ١٠:٢٣ ق.ظ   ( بازدید : 1092 نفر )

- «ﺗﺤﻮﻻت دهه های اﺧﯿﺮ، ﭼﻪ در زﻣﯿﻨﻪ های ﻓﺮهنگی و ﭼﻪ درﻋﺮﺻﻪهای ﺳﺎﺧﺘﺎری و سازو كاری ﺑﻪ ﺗﻌﺪد، ﺗﻨﻮع و ﮔﺎه ﺗﻌﺎرض ﺳﺒﮏ های زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﺒﮏهای زﻧﺪﮔﻲ، اﻟﮕﻮهایی ﺑﺮای زندگی و روش هایی برای بهتر زﻳﺴﺘﻦ هستند ﮐﻪ ﺧﻄﻮط و ﻧﻘﻮش ﮐﻠﻲ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﺳﺎﺧﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ طﺒﻘﺎﺗﻲ و اجتماعی و شغلی را آﺷﮑﺎر ﻣﻲ کند

دكترسید مهدی آقاپور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای شفقنا زندگی، به سبك زندگی جوانان و نقش آن در پیشرفت اسلامی- ایرانی كشور اشاره کرده و معتقد است: ﻣفهوم ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﻲ طﻲ ﭼﻨﺪ دهه اﺧﯿﺮ، ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان ﻋﺮﺻﻪ های ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن از ﺟﻤﻠﻪ ﺟﺎمعه ﺷﻨﺎﺳان و فرهنگ شناسان را ﺑﻪﺧﻮد ﻣﺸﻐﻮل ﮐﺮده اﺳﺖ. در این راستا  بدون شك، شیوه ها و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﻲ جوانان به عنوان موتور محركه جامعه جایگاه برجسته ای در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و تحقق آن در جامعه نوبنیاد ما دارد.

اقشار مختلف اجتماعی و قشر جوانان از ﻟﺤﺎظ ﺣﺮﻓﻪ، ﺣﯿﺜﯿﺖ و ﻧﻔﻮذ، ﻗﺪرت، ﻋﺎدت، ﻋﻼﻗﻪ و ﺧﺼﯿﺼﻪ های ﻓﺮهنگی ﺑﺎﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺗﻔﺎوت دارﻧﺪ، از اﻳﻦ رو ﺿﺮورﺗًﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ها و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ های ﮔﺮوهی و اﻟﮕﻮهای زﻧﺪﮔﻲ روزاﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ها وﺳﺒﮏ های ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﻲ بویژه در میان جوانان ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺗﺤﻮﻻت دهه های اﺧﯿﺮ، ﭼﻪ در زﻣﯿﻨﻪ های ﻓﺮهنگی و ﭼﻪ درﻋﺮﺻﻪهای ﺳﺎﺧﺘﺎری و سازو كاری ﺑﻪ ﺗﻌﺪد، ﺗﻨﻮع و ﮔﺎه ﺗﻌﺎرض ﺳﺒﮏ های زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﺒﮏهای زﻧﺪﮔﻲ، اﻟﮕﻮهایی ﺑﺮای زندگی و روش هایی برای بهتر زﻳﺴﺘﻦ هستند ﮐﻪ ﺧﻄﻮط و ﻧﻘﻮش ﮐﻠﻲ ﺗﻤﺎﻳﺰ ﺳﺎﺧﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ طﺒﻘﺎﺗﻲ و اجتماعی و شغلی را آﺷﮑﺎر ﻣﻲ کند.

ﻏﺎﻟﺒًﺎ اﻳﻦ مفهوم در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻔﺎهیم دﻳﮕﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺧﺘﻲ از ﻗﺒﯿﻞ طﺒﻘﻪ، ﻗﺸﺮﺑﻨﺪی، ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﻣﺼﺮف، و هویت ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﯿﺮد.از دﻳﺪﮔﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، کاهش ﻧﻈﺎرت های اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ چهره ﺑﻪ چهره، ﺗﻨﻮع ﺧﺎﺳﺘﮕاه های ﻣﻨﻄﻘﻪ ای وﻗﻮﻣﯿتی، اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮای ﺗﺤﺮک اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻋﻤﻮدی و اﻓﻘﻲ، ﮐاهش واﺑﺴﺘﮕی های اﻧﺘﺴﺎﺑﻲ ﻓرهنگی،ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ و ﻣﮑﺎﻧﻲ، اﻣﮑﺎﻧﺎت ﮔﺴﺘﺮده ﺗﺮ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻓرهنگ های ﻣﺘﻨﻮع، از ﺟﺎﮐﻨﺪﮔﻲ ﻓرهنگی، ﺷﺪت روزاﻓﺰون ﺑﺮﺧﻮردهای فرهنگی، دﻟﺰدﮔﻲ و ﺑﯿﻘﺮاری اﻧﺴﺎن کلان شهری و ﻧﯿﺎز وی ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ها و ﺳﺎزوﮐﺎر های ﺗﺴﻠﻲ ﺑﺨﺶ و ﻏﯿﺮه از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻨﻮع ﻓرهنگی و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﻲ در ﮐﻼن شهر اﺳﺖ.

از این رو سبک زندگی جوانان در ارتباط با عواملی چند نظیر خانواده، محل تحصیل دوستان، طبقه اجتماعی، رسانه و اوقات فراغت  از دیدگاه جامعه شناسی همان عوامل اجتماعی شدن یا فرهنگ پذیری است که همواره مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته این جامعه شناس، یکی از راه هایی که می توان به درک بهتری از مفهوم "سبک زندگی" از نظر اندیشمندان مختلف علوم اجتماعی دست یافت، بررسی عناصر و مؤلفه هایی است که جامعه شناسان برای سبک زندگی بر شمرده و یا در تحقیقات از آنها به عنوان شاخصه بهره برده ا ند. البته هرچند عناصر و اجزای ذکر شده بوسیله دانشمندان، برای سبک زندگی نه به منزله کامل همه اجزا، بلکه به منزله بیان نمونه هایی چند انجام پذیرفته است، اما با نگاهی اجمالی مؤلفه های سبک زندگی را می توان در چهار مقوله اموال (سرمایه ای و فرهنگی)، فعالیت ها (عادات، شغل گذران اوقات فراغت)، نگرش ها و گرایش ها و روابط انسانی (از بین فردی گرفته تا اجتماعی) طبقه بندی کرد.

وی همچنین جوانان را موتور محرکه هر جامعه تعریف می کند و می افزاید:  از آنجا که جوانان نقش خلاق و تحول آفرینی در جامعه دارند و به عنوان آینده سازان و موتور محركه جامعه قلمداد می شوند، بحث و موضوع بررسی آنها یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در بررسی های جامعه شناخی محسوب می شود که یکی از مباحث مهم و قابل تأکید در آن، شیوه و سبک زندگی این گروه است، همچنین باید خاطر نشان کرد که تحقیق و پژوهش در جهت این شناخت امری واجب و خطیر برای جامعه شناسان هر جامعه ای می باشد، چرا که تا آگاهی کامل از روحیات، علایق، گرایش ها و نوع الگوگیری قشر و گروهی خاص در جامعه وجود نداشته باشد، نمی توان درک درستی از عناصر و خرده فرهنگ آن گروه بدست آورد و در جهتی والاتر، آن گروه را با فرهنگ کلان و الگوهای قالبی و نظام ارزشی آن همسو و همراه گرداند و فرهنگ منسجم و اعتلاء یافته ای را خواستار شد.


منبع : دانشکده پرستاری و مامایی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.